2019-03-25 12:25Nyheter

Guld till Internationella Hotell- och restaurangskolan i Gymnasie-SM

Fotograf Lena LarssonGuld till Julia Ganerud och Karolina Anurova-Prykhodko från Internationella Hotell- och Restaurangskolan i Stockholm, här med sin lärare Carin Ingelsson.

Eleverna Julia Ganerud och Karolina Anurova-Prykhodko från Internationella Hotell- och restaurangskolan i Stockholm vann Guld i kategorin Servering när Gymnasie-SM avgjordes i Grythyttan i helgen.

Gymnasie-SM är Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävling för gymnasieelever som läser Hotell- och Turism och Restaurang- och livsmedelsprogrammen. Tävlingen arrangeras av Visita, branschorganisationen för den svenska besöksnäringen. I helgen tävlade elever från hela landet i Grythyttan i kategorierna Kök, Servering, Turism och Hotell.

Förutom guld i kategorin Servering så tog skolans lag med eleverna William Lundholm och Axel Bovallius hem bronsmedaljen i kategorin Kök.

- Vi är sjukt stolta på skolan och ser det som en stor framgång säger Petronella Odhner, rektor på Internationella Hotell- och Restaurangskolan i Stockholm. - Det är naturligtvis stort för eleverna att bli bäst i Sverige på det man utbildar sig till. Det ger dem självkänsla och en utmärkelse som är större än betyg. Vi har också några av landets främsta lärare inom respektive område som coachat eleverna till framgång, säger Petronella.

Hotell- och restaurangbranschen är en framtidsbransch i Sverige. De närmaste året räknar Visita med att upp till 50 000 nya jobb kommer att skapas. Gymnasie-SM är ett sätt för branschorganisationen att höja statusen för utbildningarna och att attrahera fler ungdomar till att söka sig till yrken inom besöksnäringen.

Internationella Hotell- och Restaurangskolan ligger i Stockholm och erbjuder de yrkesförberedande gymnasieprogrammen Restaurang och livsmedel samt Hotell- och Turism. Skolan ägs av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Rektor Internationella Hotell- och Restaurangskolan
Petronella Odhner