2019-02-11 14:40Nyheter

The Game Assembly startar i Stockholm och Umeå

The Game Assemblys yrkeshögskoleutbildningar blir tillgängliga för flerThe Game Assemblys yrkeshögskoleutbildningar blir tillgängliga för fler

Två år i rad har The Game Assembly (TGA) hamnat i toppen på The Rookies lista över världens bästa skolor för spelutveckling- och speldesign. Sedan 2008 har skolan i Malmö levererat spelutvecklare till företag i hela världen och nu är det klart att The Game Assembly även startar i Stockholm och Umeå.

Sammanlagt handlar det om elva utbildningar som startar till hösten i Malmö, Stockholm och Umeå. På samtliga orter kommer TGA att erbjuda utbildningarna spelprogrammerare, leveldesigner och spelgrafiker.

– Vårt utbildningskoncept är unikt och skolan i Malmö har alltid genomsyrats av stark passion, kreativitet och nyfikenhet. Det känns väldigt kul att etablera The Game Assembly i ytterligare två städer, säger Håkan Andersson, verksamhetsutvecklare.

Glädje i norr

Mattias Wiking, COO på spelföretaget Turborilla i Umeå, välkomnar The Game Assembly till stan.

– Spelföretagen i Umeå med omnejd har länge efterfrågat spelinriktade utbildningar. Vi är väldigt glada över att The Game Assembly äntligen startar upp i Umeå. Det kommer vara en stor tillgång för Umeå och spelindustrin i norr, säger han.

The Game Assembly är en yrkeshögskola, vilket innebär att utbildningarna är praktiska och innehåller en tredjedel arbetsförlagd praktik. TGA utbildar spelprogrammerare, leveldesigners, spelgrafiker, technical artists och spelanimatörer i nära samarbete med företag i branschen.

Ungefär sju procent av alla som jobbar på svenska spelföretag har fått sin utbildning hos TGA i Malmö, men många studerande flyttar även utomlands.

– Våra studerande är hett eftertraktade efter examen. Spelbranschen är en framtidsbransch, både i Sverige och globalt, och den spetskompetens som våra studerande får med sig är helt unik. Nu får vi möjlighet att bidra ännu mer till en arbetsmarknad som växer så det knakar, säger Håkan Andersson, verksamhetsutvecklare.

Utbildningarna i Malmö, Stockholm och Umeå startar hösten 2019.

För frågor och mer information, kontakta:

Håkan Andersson
Verksamhetsutvecklare
hakan.andersson@ecutbildning.se

Isa Norden
Utbildningschef TGA
isa.norden@thegameassembly.se

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 15 300 medarbetare på våra drygt 650 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 176 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Kajsa Tirén
Kajsa Tirén